Еротичният език на бижутата

Има много видове накити, много възможности те да бъдат демонстрирани, но мотивите, които подтикват хората да украсяват собственото си тяло — от главата до петите, не са толкова много. Ако успеем да пренебрегнем стойността и предназначението на едно бижу и го възприемем единствено като украшение, то сигнализира по специфичен начин личността и мотивацията на неговия притежател. Едно бижу обикновено не служи за никаква полезна цел. Именно неговата безполезност и техническа нецелесъобразност го правят особено изразително, характеризиращо личността на неговия собственик. Когато един човек си купува накит, той прави своя избор особено внимателно, проявявайки чувствителност, която му подсказва красив ли е този предмет, т.е. дали отговаря на неговия вкус, дали е в хармония с неговия образ, емоционалност и еротично излъчване. Бижуто като еротичен сигнал Чувствителността и еротиката се отнасят към интимната област, защото те обхващат очаквания и отношения, които техните притежатели най-малко биха искали да бъдат критикувани или поставяни в неизгодна позиция. При избора на бижу, както при еротичното поведение, се има предвид емоционалната съгласуваност. Онова, което в интимната област се изразява като еротика, може да се отрази по съответен начин в нагласата при избора на едно украшение. Затова бижуто се превръща в еротичен сигнал на личността, неин еротичен изказ. Би трябвало да се прави разлика каква именно част от тялото и с какво бижу се украсява. Ще се съгласите, че една златна верижка говори за различни неща в зависимост от това дали се носи на шията, на корема или на крака. Един и същ пръстен с диамант променя своето значение в зависимост от това дали е поставен като на безименния пръст или на кутрето, дали до него има още един пръстен или е единственото украшение върху ръката. Обикновено едно бижу привлича вниманието изобщо към тялото, а не само към областта, която украсява. Обеците подчертават и отбелязвата не само ухото, а по-скоро лицето като цяло. Гривната привлича погледа не към китката, а към горната част на ръката до рамото. Една верижка на крака насочва погледа към цялата област на краката. Пръстенът въвежда в полезрението цялата ръка до китката. Пръстените, които украсяват ръцете Всеки пръст на ръката има свое собствено изразително значение. В зависимост от това къде е поставен пръстенът, сигналът, който той подава, е различен. Безименният пръст представлява възприемчивата, чувствителна и сантиментална област на човешкия характер. Ако върху него е поставена венчална халка, това говори за съпружеството като състояние. Ако на същия безименен пръст е поставен пръстен като украшение, тогава този пръстен може да подскаже много за душевното състояние на своя собственик. Ако пръстенът не е голям е неговият модел и изработка е традиционен, със случайни орнаменти и декорация, това може да предположи, че душевната нагласа по отношение на любовния партньор не е диференцирана. Докато един прекалено голям пръстен върху безименния пръст, с много украса, който провокационно се набива в очи от пръв поглед, подсказва, че е твърде възможно и емоционалното поведение на този, койно носи този пръстен, е прекалено бурно и екзалтирано или дори истерично. Същият пръстен, поставен на средния пръст, още повече подчертава и драматизира тази характеристика, тъй като средният пръст представя областта на чувството за собствено достойнство, самолюбието и тщеславието. Показалецът изразява целеустременото волево поведение, инициативността в действията. Онзи, който носи пръстен върху показалеца си, той украсява своите волеви импулси и по всяка вероятност е властен диктатор, самонадеян, самоуверен и надменен човек. Най-малкият пръст, кутрето — често ли го виждаме "аристократично" отклонено встрани? И в прекия, и в преносния смисъл той лесно се отклонява от определената посока — става дума и за любовен флирт, и за "кръшкане"... Такива еротични или духовни "отклонения" могат да бъдат своенравни, капризни или оригинални. Онзи, който украсява кутрето си, показва чрез пръстена, използвайки го макар и несъзнателно, по какъв именно начин би искал да преживее своето собствено своеобразие. Ако някой носи върху кутрето си пръстен с брилянт в традиционен златен обков, то този човек има претенциите на необикновена, особена, забележима и обществено значима личност. Ако пък млада дама носи върху кутрето си няколко изискани, естетично и хармонично подбрани нетрадиционни халки, може да се предположи, че тя търси оригинални стимули или мотиви и с внимание и любопитство възприема еротичното и привлекателното; при това със сигурност би искала да изпита много нови впечатления. А що се отнася до златната верижка като декоративен символ тя е едно срамежливо прикриване на кокетна привлекателност. Поставена върху глезена на крака, тя е сигнал за една открита натура, разкрепостена и сексуална. Този, който се грижи не само за лицето и ръцете си, но и за своите крака и стъпала и ги украсява, той обича не само с главата и със сексуалния си орган, но и с цялото си тяло, което при него е чувствително и сладострастно. Не напразно индийките са украсявали своите стъпала с накити и цветни бои. Личните мотиви Питайки се за мотивите, които карат хората да се украсяват с бижута, би трябвало да си зададем въпроса защо пък някои избягват всякакви бижута и не използват украшения. Една част от хората държи да се появява в околния свят "накичени" и гримирани, други предпочитат изобщо да са без украси. Първите биха искали с помощта на емоционално, привлекателно възбуждащо средство — украшението — да представат себе си като личност. Втората група, тези, без украшенията, искат да ценят личността им и качествата им без тези материални сигнали. Деловите, работещи хора възприемат външните прояви според функционалното, целесъобразно поведение. В противовес на тази разумна външна фасада са богато декорираните хипита и пънкари с тяхната специфична идеология на чувствата. Основните мотиви са четири Този, който използва украшения, прави това под влиянието на четири различни типа мотиви и по този начин непреднамерено издава образа на своите собствени интимни еротични преживявания. 1 Стремеж към защитеност и безопасност. 2 Стремеж към престиж. 3 Стремеж към сексуално раздразнение. 4 Стремеж към красота. В следствие на тези четири съвършено различни мотиви, човек избира и предпочита четири различни вида украшения. И понеже тези четири различни вида накити трябва да удовлетворят различни потребности, те се различават по своя материал, размери и обработка. При оценка на мотивите, диктувани от съответната потребност, формата и цветът на бижуто има важно значение, защото изразява емоционалната нагласа, докато в същото време стойността е важна само при избора на достатъчно престижни бижута. 1 Не особено големи, прецизно изработени накити говорят за стремеж към защитеност и безопасност. Не е случайно, че в повечето случаи украшението е дребно, малко. Това, което е малко и слабо трябва да бъде заобиколено с грижа, нуждае се от грижливо, изпълнено с любов, внимание. Точно такава емоционална нагласа по отношение на накитите придобиват хората, които биха искали да видят в тяхно лице достойна за любов скъпоценност. Те търсят и се възхищават от такива украшения, които със своя външен вид създават впечатлението, че са изработени с много любов, с безкрайно старание и търпение. Едно такова малко бижу съвсем не е обезателно да е скъпо. Понякога, което е особено характерно за накитите, изработени от народни майстори, украшенията се изработват от прост метал, керамика и полускъпоценни камъни или от дърво и плодови костилки. Миловидните и симпатични накити, малките скъпоценности на възрастните са това, което са меките плюшени играчки за децата. 2 Престижни бижута издават стремеж към значимост. Скъпото бижу е едно разумно капиталовложение с определен риск за сметка на многократното използване. Украшението, възприемано като влагане на значителни средства има това преимущество, че може да бъде подарено на съпругата и след това тя да бъде показвана богато украсена, за да бъде демонстрирано пред всички благосъстояние, положение, значимост. Всички тези неща, подобно на диамантената игла, масивните златни гривни, верижки и огромни пръстени са само една форма на снобизъм. Което, разбира се, в днешно време не разбират мнозина от новобогаташите. Такива традиционни украшения като огърлица от истински перли, пръстен с диамант, сапфир в брилянтен обков, златни гривни и ланци сигнализират традиционните претенции за престиж и високо положение. 3 Предизвикателни, дразнещи украшения изразяват стремеж към секс. Татуировката върху гърдите не винаги е изкуство, но във всеки случай е вид украшение. Кожената гривна — не винаги се носи, за да предпази физически китката, доста по-често е украшение, сигнал, че срещу нас е "твърд и суров мъж". Стоманените вериги на китката също нямат нищо общо с плен и затвор, а обозначават твърд и суров мъж, който иска да се освободи от собствената си неувереност в себе си. Всякакви животински зъби, парченца кожа, които се окачват на врата, пайети, а така също и кожени яки и маншети на връхните дрехи — всичко това са украси със сексуален, подчертан дразнещ характер . Те обаче подчертават не една сурова мъжка изразност, за каквато стана дума при металните вериги и кожени детайли, а изразяват привлекателността и възбудимостта на един мек, увлечен от играта, ласкав мъж, който лесно се сближава. Дразнещите украшения, като например татуировки и макиаж, хвърлящи се в очи, често излъчват провокация, целят привличане на вниманието и понякога имат явно екстравагантен характер. И намерението на онези, които носят такива украшения, няма нищо общо с желанието да изглеждат прекрасно, подобно на една дама с красиво бижу, а е в това да дразнят, предизвикват, възбуждат, провокират, стимулират. 4 Естетически оформени, стилни украшения говорят за стремеж към красота. Стилно и естетически оформено обикновено се смята онова украшение, което е избрано с вкус. Това могат да бъдат клипсове или обеци, но така подбрани, че да са в хармония и да подхождат на прическата и дрехата. Ръчен часовник, който се носи поради целесъобразност и необходимост, може да бъде и просто един технически хронометър, с каишка, висящ от ръката, но може да бъде и детайл, украсяващ ръката. Онзи, който използва накити, за да украси себе си, комбинирайки елегантно подбрани вещи, съчетавайки ги в съответствие със своята личност, така че те да въздействат естетически като едно цяло, той наистина разбира езика на красотата и хармонията в живота. http://margaritta.dir.bg/2avgust/05nakiti.htm



{START_COUNTER}